Projektek
Selye pályázat
A pályázat végrehajtásának megosztott anyagai időrendben.
2023.09.20-án a veszprémi Báthory István Általános 22 diákja látogatott el a diáklaborfoglalkozásokra.
A foglalkozásokon kémiából a kémiai reakciók csoportosításával foglalkoztak: egyesülés-bomlás, redoxi reakciók, sav-bázis reakciók, lassú-gyors reakciók, illetve az oldhatóság témakörben a poláris és apoláris anyagok oldódását figyelhették meg.
Biológiából a fehérjék különböző kicsapási reakcióit szimulálták, illetve banánból mint élő szövetből DNS molekulát vontak ki. Ennek során több egyszerű laboratóriumi technikát is elsajátíthattak, így az oldatkészítés és a szűrés folyamata is elsajátításra került.
2023.09.27-én a veszprémi Szilágyi Keresztény Általános Iskola 22 tanulójával dolgoztunk együtt.
A diáklabor foglalkozások kémia részében a különböző anyagok oldódását vizsgálták telített és telítetlen oldatok esetén, illetve megfigyelhették az exoterm és endoterm oldódásokat. Emellett háztartási anyagok kémhatását vizsgálták univerzális indikátorral, valamint közömbösítési reakciókat végezhettek.
A biológia foglalkozások egyik nagy élményeként sertésszív boncolását végezték el, illetve az élettanhoz kapcsolódva táplálkozással és légzéssel kapcsolatos kísérleteket végeztek. Ezek során az epe emulgeáló, a nyál szénhidrát bontó hatását figyelték meg, illetve a légzés során keletkező széndioxid kimutatását végezhették el.
2023.10.04-én Vörösberényi Általános iskola vett részt a diáklaborfoglalkozásokon 34 fővel.
A kémia foglalkozásokon a kémiai reakciók csoportosításával foglalkoztak: egyesülés-bomlás, redoxi reakciók, sav-bázis reakciók, lassú-gyors reakciók, illetve az oldhatóság témakörben a poláris és apoláris anyagok oldódását figyelhették meg. Emellett háztartási anyagok kémhatását vizsgálták univerzális indikátorral, valamint közömbösítési reakciókat végezhettek.
A biológiai témájú diáklabor foglalkozásokon a fénymikroszkóp használatát sajátították el. A tanulóknak lehetőségük nyílt jó felbontású mikroszkóp egyéni használatára, a használat elsajátítására. Megtanulták a nagyítás kiszámítását és megismerhették alkalmazhatóságának körülményeit. Ezek után planktonikus élőlények mozgását és táplálkozását tanulmányozták. A foglalkozások keretében fény derült arra is, hogy milyen hatással van a planktonikus élőlények életműködésére az oxigénhiány, illetve az erős fény, mint stresszforrás.
Diáklabor-foglalkozás leírása
2024.10.01-én az ösküi Tasner Antal Általános iskola 17 tanulója látogatott el hozzánk.
A diáklabor-foglalkozások kémia részében megismerkedtek a különböző anyagok oldódási folyamataival, illetve a fizikai változások alapjait sajátíthatták el. Utóbbi kísérletek során mágnesezhető nehézfémekkel foglalkoztak, illetve a keverékek szétválasztásával kapcsolatos és kromatográfiás kísérleteket végeztek.
A biológiai témájú diáklabor foglalkozásokon a fénymikroszkóp használatát sajátították el, majd planktonikus élőlények mozgását és táplálkozását tanulmányozták. A foglalkozások keretében fény derült arra is, hogy milyen hatással van a planktonikus élőlények életműködésére az oxigénhiány.
Diáklabor-foglalkozás
2024.10.08-án a veszprémi Hriszto Botev Általános iskola 27 tanulója látogatott el hozzánk.
A Diáklabor-foglalkozások során kémiából az apoláris és poláris anyagok oldódási tulajdonságait vizsgálták, illetve a kémiai reakció típusokkal kapcsolatban végeztek kísérleteket. Megfigyelhettek így egyesülés és bomlást, redoxi reakciókat, sav-bázis reakciókat, illetve lassú és gyors reakciókat különíthettek el.
Biológiából fénymikroszkópos vizsgálatokat folytattak, melyek során állati szöveteket figyelhettek meg és hasonlíthattak össze, majd sütőélesztőt és penészgombákat vizsgáltak mikroszkóp alatt. A kész preparátumok vizsgálatával elsajátították a nagyítás technikáját, illetve képesség váltak összehasonlítani különböző szövettípusokat. A sütőélesztő és a penészgomba vizsgálata során a gombák testszerveződésének sokféleségét tanulmányozták.
Diáklabor-foglalkozás
2024.10.15-én Vörösberényi Általános iskola 34 diákjával találkozhattunk.
A diáklabor-foglalkozások kémiai részében megismerték a diákok a gyakran használt laboratóriumi eszközöket, majd ezek segítségével a fizikai jellemzők közül a térfogatmérést gyakorolhatták. A foglalkozás végén aktív szenes adszorpciót használva festékes vizet tisztítottak analitikai szűréssel.
A biológia foglalkozásokon a fénymikroszkóp használatát sajátították el, majd planktonikus élőlények mozgását és táplálkozását tanulmányozták. A foglalkozások keretében fény derült arra is, hogy milyen hatással van a planktonikus élőlények életműködésére az oxigénhiány.
Diáklabor-foglalkozás
2024.10.22-én a veszprémi Báthory István Általános iskola diákjai jártak nálunk, 25 fő vett részt Diáklabor-foglalkozásainkon. A kémia foglakozások során az apoláris és poláris anyagok oldódási tulajdonságait vizsgálták, illetve a kémiai reakció típusokkal kapcsolatban végeztek kísérleteket. Megfigyelhettek így egyesülés és bomlást, redoxi reakciókat, sav-bázis reakciókat, illetve lassú és gyors reakciókat különíthettek el.
A biológia foglalkozásokon a téma az élettan köré szerveződött. Így olyan élettani kísérleteket végeztek a diákok, amelyek során a légzés, az emésztés főbb folyamatit ismerhették meg, illetve a csontvázrendszer funkcióihoz kapcsolódó feladatokat is végrehajtottak. Volt szén-dioxid kimutatás meszes víz segítségével, a nyál keményítő bontó hatását is megvizsgálták, majd a csontok szerves és szervetlen anyaginak eltávolításának hatását figyelték meg előkészített csirkecsonton.
Diáklabor-foglalkozás
A laborfoglalkozásokon lehetőséget biztosítunk az általános iskolai diákok számára, hogy a tananyagot elmélyítő, a tudományos gondolkodást segítő kísérleteket hajtsanak végre.
Esemény időpontja: 2024.11.05.
Eseményen résztvevők: Litéri Református Általános iskola, 28 fő
A foglalkozás témái:
Kémia | Biológia | ||
Háztartási anyagok kémhatásának vizsgálata univerzális indikátor oldat és színskála segítségével. Közömbösítés. | Kísérletek gázokkal | Sertésszív boncolása | Bőrérzékelés vizsgálata |